maanantai 22. helmikuuta 2016

Kotimme linnut

Olen jo jokusen vuoden keräillyt vanhoja, täytettyjä lintuja. Kaikki lähti liikkeelle siitä, kun näin Huuto.netissä Koskelon täytetyn poikasen myynnissä noin 5 vuotta sitten. Mietin pitkään ostaisinko sen, herättiväthän täytetyt linnut kuitenkin vähän ristiriitaisia tuntemuksia; toisaalta todella kauniita mutta toisaalta, no, kuolleita eläimiä. Ostin linnun kuitenkin ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä.

Lehtokurppa ja Koskelon poikanen

Siitä lähti innostukseni täytettyihin lintuihin. Olen myöhemmin ostanut niitä myös ulkomaan matkoilta Ruotsista ja Saksasta. Tykkään muutenkin sisustaa vanhoilla luontoaiheisilla jutuilla, kuten opetustauluilla, joten täytetyt linnut sopivat aika hyvin tähän kategoriaan.

Lokki itsetehdyssä syvässä kehyksessä. Kehyksen syvennys on tehty vanhasta laudasta. Kuvan linnunpesä löytyi tyhjänä syksyllä marjapensaasta

Olen kuitenkin tarkka lintujen alkuperästä. En halua, että minun takiani yksikään lintu tulee täytetyksi, vaan olen kiinnostunut vanhoista linnuista. Parhaita ovat ne, jotka ovat olleet kouluissa opetuskäytössä joskus.

Tätä lintulajia en ole onnistunut tunnistamaan. Todennäköisesti joku varpuslajike

Kotoamme löytyy siis yhteensä 17 täytettyä lintua. Toistaiseksi en ole ollut kiinnostunut muista täytetyistä eläimistä. Usein näkee myynnissä esimerkiksi isoja riistalintuja tai täytettyjä kärppiä ja kettuja, mutta niistä en ole ollut kiinnostunut. Aika harvoin oikeastaan tulee vastaan sellaisia lintuja, mitä haluaisin ostaa, joten keräily on pysynyt kutakuinkin maltillisena.

Silkkiuikku on isoin lintu mikä minulta löytyy

Kaksi ankanpoikasta

Harakka ja Pähkinähakki

Täytetyt linnut tosiaan jakavat mielipiteitä ja meilläkin on käynyt vieraita, jotka ovat sanoneet, että linnut ovat heidän mielestään pelottavia. Minä en koe niitä pelottavina ja tykkään muutenkin seurailla luonnossa lintujen puuhia. Usein pienet lapset ovat innoissaan niistä ja kyselevät, ovatko ne oikeita.

Tikka
Töyhtöhyyppä


Kuten kuvista näkee, en ole sijoittanut lintuja vain yhteen paikkaan kokoelmaksi, vaan niitä on ripoteltuna pitkin asuntoamme sinne sun tänne.

Urpiainen

Nokkavarpunen ja Närhi vanhan Coca-Cola laatikon päällä

Punatulkku jo hieman haalistuneissa väreissään


Helmipöllö ja Varpushaukka

Kuinkahan monta lintua tähän asuntoon vielä mahtuu?

8 kommenttia:

  1. Hei olipa ihanaa saada nimimerkin taakse oikea ihminen :) Sulka on tosi kauniita kuvia ja tykkään todella sun löydöistä! Itsekin tykkään kovasti vanhasta, )mutta mies ei taas välitä yhtään. Ehkä siksi meillä on jotain vähän uudempaa (paljon käytettynä ostettua) ja sit mä yritän ujuttaa vanhoja juttuja sekaan ;)

    Mun veli täyttää tai täytti eläimiä itse. Meillä olikin kotona vaikka minkälaista ötökkää ja eläintä hyllyllä ja seinillä! Vaativaa käsityötä eläintenkin täyttö.

    Sun blogi meni just mun lukulistalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että pääsit käymään blogissani :) Löytöjä on kyllä tullut tehtyä aika paljon ja tosiaan mikään minimalistin koti tämä ei ole :D Mä oon ihan hulluna kaikkeen vanhaa mutta mies ei niinkään. Hän kuitenkin antaa mulle vapaat kädet kodin sisustamiseen niin kauan kun en koske hänen työnurkkaukseensa ;)

      Tuo eläintentäyttö on varmasti tosi vaativaa puuhaa ja aina ihailenkin ihmisten kätten työtä ja sitä, että miten ihmeessä ne on saanu linnuista niin aidon näköisiä. Vie varmaan aika kauan että sen taidon oppii.

      Olisi mielenkiintoista lukea joskus sun blogista millaista sisustusta teillä on :)

      Poista
  2. Mä olen ripotellen laitellut kuvia, mutta tuntuu ettei meidän koti näytä vielä siltä mistä itse tykkäisin ihan eniten. Kuten just vanhat huonekalut ja itse tehdyt jutut. Mut kaikki aikanaan, näin uskon :) Täytyypä itsekin lähteä taas kirpparille tekemään löytöjä!

    VastaaPoista
  3. Voi miten kaunis tuo vihreä peilipiironki. Linnutkin näyttävät kivalta sen kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Se on aika vanha mutta ilmeisesti joskus 70-luvulla maalettu tuon väriseksi. Kirpputori-ostos; aluksi hinta oli korkea enkä ostanut sitä mutta pari kuukautta siellä nökötettyään hintaa oli laskettu aika reippaasti ja lähti mun mukaan. Ilmeisesti vähän villi väri muiden mielestä :D

      Poista
  4. Minä olen myös tykästynyt täytettyihin lintuihin, aivan noin suurta kokoelmaa en vielä omista :) Mutta löytyyhän niitä jo muutamia, kaikki myös jo vanhoja tapauksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on kyllä kivan näköisiä :) Mäkin olen pikkuhiljaa nää linnut kerännyt kun ei kovin usein tule vastaan itselle mieluisia. Mitä lintuja sulla on?

      Poista
  5. Oi kauniita mä oon etsinny isosti punatulkkua tai pikkulintua kokoelmiin muttei oo tullu vastaan sait just uuden seuraajan jota kiehtoo kanssa linnut

    VastaaPoista